Fonológiai és morfológiai kutatócsoport•Kutatási terület
A kutatócsoport a fonetika, fonológia és morfológia kérdéseivel foglalkozik. Célja az elméleti és az empirikus kutatások közötti átjárhatóság megteremtése. Az elméleti kutatások az analógia és a variabilitás, valamint formális modellek vizsgálatára épülnek, az empirikus vizsgálatok nyelvészeti korpuszokon és kísérleteken alapulnak, illetve a laboratóriumi fonológia keretei között folynak. Elsősorban tanulmányozott nyelvek: magyar és egyéb uráli nyelvek; cigány (romani) nyelv különféle, Magyarországon is beszélt változatai; beás; angol; spanyol; grúz.
A kutatócsoport intenzív publikációs és lektori tevékenységet folytat magyar és nemzetközi szakmai folyóiratokban, részt vesz magyar és nemzetközi tudományos konferenciákon, ill. rendez ilyeneket. A publikációkról és a konferenciaelőadásokról a kutatócsoport tagjainak egyéni honlapjai és az MTMT nyújtanak részletes tájékoztatást.
Kutatócsoport-vezető: Polgárdi Krisztina, PhD E-mail: polgardi.krisztina@nytud.hun-ren.hu Telefon: +36 (1) 342-9372/6071 |
Fonológiai és morfológiai kutatócsoport•Munkatársaink
Általános és Magyar Nyelvészeti Intézet
Fonológiai és morfológiai kutatócsoport•Kutatásaink
A magánhangzó-harmónia és a szótag fonológiája
A magánhangzó-harmónia témakörében a tervezett kutatás az alábbi résztémákra irányul: (i) empirikus kutatások (korpuszalapú és fonetikai vizsgálatok), illetve (ii) elméleti modell létrehozása és nyelvészeti elemzés az alábbi témákra összpontosítva: (a) a magyar magánhangzó-harmónia specifikus tulajdonságai (variáció, antiharmónia, morfológiai tartományok) és (b) az elölségi (és egyéb) harmónia általános tulajdonságai (variáció és a magánhangzó-semlegesség mintázatai, alaktani és lexikális korlát ...
Konstrukciós nyelvtan alkalmazása az ember nyelvi képességének formális modellezésére
Kutatásunk célja a konstrukciós nyelvtan elméleti keretein belül modellezni az ember nyelvi képességét. Alapvető kérdéseink azok, hogy milyen mechanizmusok segítik elő az anyanyelv elsajátítását és hogyan érdemes reprezentálni a nyelvi tudást. Szerintünk az emberek nyelvtudását a konkrét nyelvi tapasztalataikból és az ezek között fennálló hasonlósági és gyakorisági viszonyokból álló rendszer képezi, és ezt a rendszert az általános kognitív képességeinknek – kiváltképp az analogikus gondolkodásna ...
Nyelvjárási variáció és nyelvi változás elméleti és kísérletes megközelítése a tundrai nyenyec nyelvben (NKFIH FK 129235)
A kutatási projekt elméleti és kísérletes vizsgálati módszerek együttes alkalmazásával dokumentálja, leírja és elemzi a tundrai nyenyec nyelv (uráli, szamojéd) kérdő mondatait azok (elsősorban) szintaktikai és prozódiai tulajdonságaira koncentrálva. A kutatás a tundrai nyenyec nyelv két nyelvjárásának összehasonlító vizsgálatát végzi és azt az elméleti kérdést vizsgálja, hogy kimutathatóak-e szerkezettípus változás nyomai a tundrai nyenyecben két olyan közösségben, amelyek szociolingvisztikai há ...
Paradigmaszerkezet a fonológiában
A tervezett kutatás két összefüggő részkutatásból áll, illetve résztémára irányul: (i) empirikus kutatások, illetve (ii) formális-elméleti modell létrehozása és nyelvészeti elemzés az alábbi témákra összpontosítva: (a) a magyar és egyes uráli nyelvek nem-agglutinatív vonásainak vizsgálata és (b) tipológiai vizsgálódások, analógiás nyelvi modellek és szó-és-paradigma alapú morfológiai elemzések elkészítése.
Variációs és egyéb jelenségek a romani különféle változataiban
A kutatás két fő részből áll, egy gyakorlatibb jellegű és egy elméleti részből. A gyakorlati részt a korábban gyűjtött adatok folyamatos feldolgozása jelenti. Az elmúlt években két pályázat keretében is jelentős romani nyelvi terepmunka folyt Magyarországon, amelynek során számos nyelvváltozatból viszonylag nagy mennyiségű, elsősorban kérdőíves kérdezésből származó adatot rögzítettünk hangfelvétel formájában. Ezen felvételek lejegyzése, átírása, címkézése, glosszázása és fordítása már megkezdődö ...