Szociális, kognitív és genetikai tényezők szerepe a nyelvi fejlődésben

Támogató intézményNemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal

AzonosítóK-124477
Hazai pályázatIntézményi pályázat

Vezető kutató: Kas Bence

Az anyanyelvi készség fokozatosan alakul ki az első életévek során, a genetikai adottságok, kognitív és perceptuális képességek és a szociális környezet kölcsönhatásában. E tényezők összjátéka jelentős varianciát hoz létre a nyelvfejlődés eredményét tekintve. Egyes feltételek támogatják a nyelvfejlődést, mások azonban akadályozzák, ami a gyerekek fejődési kilátásait kockáztató nyelvi késéshez vezethet.

A kutatás célja a szociális, kognitív és genetikai tényezők nyelvfejlődésre gyakorolt hatásának felderítése annak érdekében, hogy e tényezők és kölcsönhatásaik mintázata alapján minél pontosabban bejósolható legyen a nyelvfejlődés egyénenkénti kimenetele. E tényezők közé tartozik az anya-gyerek interakciók minősége, a nyelvhez kapcsolódó genetikai adottságok, a perspektívaváltás, kognitív kontroll és információfeldolgozás és a beszédre való neurális ráhangolódás.

A kutatás során gyerekek hosszmetszeti nyomonkövetését végezzük 18-36 hónapos kor között. A vizsgálatok klinikai és kísérleti módszereket alkalmaznak, így beszédminta-elemzést, sztenderd teszteket, szülői kérdőíveket, szemmozgáskövetést, EEG-t és genetikai elemzést. A résztvevő gyerekek többsége a “Korai nyelvfejlődés neurokognitív előrejelzői” című, NKFI 115385 számú projekt résztvevői közül kerül ki. Így a jelen kutatásban gyűjtött adatok ugyanazon gyerekek korai neurokognitív felméréseivel is összevethetőek a nyelvfejlődés komplex fejlődési modelljének megalkotása céljából. A kutatás együttműködésben zajlik a Természettudományi Kutatóközpont Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetével.

Futamidő: 2017-2021/2023