A fókusz szerepe a mondatmegértésben: Magyar anyanyelvű óvodáskorú gyermekek és felnőttek fókusz-azonosításának és fókusz-értelmezésének kísérletes vizsgálata
Támogató intézmény: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal
Vezető kutató: Surányi Balázs
Az emberi nyelvekben a mondatok értelmezését alapvető módon határozza meg az a kontextus, amelybe ágyazódnak. Némely nyelvi alrendszernek kifejezetten a kontextushoz való kapcsolódás jelzése a fő funkciója. Ezek között kommunikatív szempontból központi szerepet játszik a mondat fókuszának jelölése: a fókuszált mondatrészt értelmezzük általában a kontextusban adottnak tekintetthez képest új információként; a mondatnak ez a része képviseli a választ egy a kontextusban jelen lévő vagy abból kikövetkeztethető aktuális mögöttes kérdésre. Az óvodáskorú gyermekek számára a fókusz megfelelő értelmezése nehézséget jelent, és e téren nyelvhasználatuk csak lassan fejlődik. Ez a projekt magyar anyanyelvű óvodások bevonásával vizsgálja, hogy a magyar nyelv fókusz-jelölési eszközei milyen szempontból teszik könnyebbé, és milyen szempontból teszik nehezebbé a fókusz elsajátítását, mint más, korábban vizsgált nyelvekben. Vizsgáljuk azt is, hogy mennyiben tudják az óvodáskorú gyermekek a kontextust felhasználni a fókusz-jelölés megfelelő értelmezésében.
Ezt a 2022-ben lezárt projektünket az NKFIH a “Jelentős nemzetközi hatású, kiemelkedő Eredményeket elért kutatócsoportok támogatására” kiírt pályázata támogatta.
Futamidő: 2018-2022
Résztvevő kutatók
![Surányi Balázs Surányi Balázs](https://nytud.hu/wp-content/uploads/2022/01/096_wb-aspect-ratio-800-800-500x500.jpg)
![Pintér Lilla Pintér Lilla](https://nytud.hu/wp-content/uploads/2021/11/nincs_foto-500x500.jpg)