Borbély Anna
PhD
Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Intézet
Borbély Anna•Bemutatkozás
Egyéni és csoportos szociolingvisztikai kutatásokat végzek a beszélőn belül és a beszélők között megmutatkozó nyelvi viselkedés sokféleségéről. Az elemzéseket társadalmi és nemzetiségi csoportok beszélőiről és társadalmi környezetükről végzem. A feldolgozott, elsősorban beszélt és részben írott nyelvi adatok változatos módszerrel lettek összegyűjtve: megfigyelésekkel, rögzített irányított beszélgetésekkel, szóbeli kérdőívekkel, valamint video- és fényképfelvételekkel. Közreműködtem a Budapesti Szociolingvisztikai Interjú (BUSZI) kutatócsoportban, ezen belül részt vettem a rendszerváltozás előtti (1987-es) budapesti élőnyelvet dokumentáló, különböző hanghordozókon és számítógépen rögzített nyelvi korpusz kialakításában és elemzésében. Az egyedülálló beszélt nyelvi korpusz és kódolt átirata alkalmas a magyar beszélt nyelv jelenségeinek és stílusainak összetett (kvantitatív és kvalitatív) vizsgálatára. A BUSZI korpuszban a következő jelenségeket tanulmányoztam: az interjúzás, lejegyzés és kódolás sajátosságai; az l variabilitása öt foglalkozási csoportban; két morfológiai változó (-nák, jösztök) variabilitásának statisztikai és szociokognitív jellemzői. A román–magyar kétnyelvűséget Kétegyházán valóságos időben, longitudinális módszerrel közösségi szinten kutatom. Négy terepmunka (1990, 2000, 2010, 2021) során a részben ugyanazon kétnyelvű személyekkel készített interjúk a fenntartható kétnyelvűség elméletének és a pozitív nyelvészet fogalmának a kidolgozásához vezettek. Egyik elindítója és koordinálója vagyok a magyarországi nemzetiségi összehasonlító – a beás, német, roma, román, szerb és szlovák közösségekre vonatkozó – többnyelvűségi kutatásoknak és a nemzetiségi nyelvitájkép-vizsgálatoknak. A Román Akadémia két kutatóintézetének (Bukarest és Jászvásár) munkatársaival 1993-tól végzek dialektológiai, szociolingvisztikai és szótári vizsgálatokat, elsősorban a magyarországi történelmi, de a bevándorolt román közösségekről is. A szociolingvisztikai, a két- és többnyelvűségi, illetve a nyelvi tájkép kutatásaimat tudományos és edukációs céllal végzem.