
Márku Anita
PhD
korábbi tudományos munkatárs
Kutatási területem a két- és többnyelvűség, és főként a kárpátaljai magyar közösség kétnyelvűségének vizsgálata szociolingvisztikai nézőpontból. Főként a beszélt nyelvben megjelenő többnyelvűségi jelenségek (kódváltások, kölcsönzések) kommunikációs, pragmatikai funkciói érdekelnek, valamint azok a többnyelvű kreatív nyelvi gyakorlatok, amelyek az internetes kommunikációban jelentkeznek.
Márku Anita•Bemutatkozás
Márku Anita
•
Bemutatkozás
A Nyelvtudományi Kutatóközpontban a 2022 őszétől részmunkaidőben a Többnyelvűségi és
Edukációs Nyelvészeti Kutatócsoport tagja vagyok. A többnyelvűségi kutatásokba való
fokozatos bekapcsolódás mellett részt veszek a kutatócsoport tudományos és disszeminációs
rendezvényeinek megvalósításában.
Márku Anita•Publikációk
Márku Anita
•
Publikációk
Szűrők beállítása
Összes
130 találat
130 találat
Összes
130 találat
Márku Anita. 2024. A magyar mint idegen nyelv oktatásának helyzete az ukrajnai Kárpátalján. HUNGAROLÓGIAI ÉVKÖNYV XXV. évf. 1. szám: 123–132.
Karmacsi Zoltán, Márku Anita, Csurman-Puskás Anikó. 2023. A Termini online magyar-magyar szótár célszerűsége a magyar mint idegen nyelv oktatásának folyamatában (Kárpátalján). In: Lehoczki-Samardžić Anna, Szoták Szilvia (szerk.) Az anyanyelv megőrzésének lehetőségei a magyar nyelvterület peremén. Eszék: Glotta Nyelvi Intézet. 121–135.
Márku Anita, Schmidt Ildikó. 2023. Ukrajnából Magyarországra érkező gyerekek iskolai inklúziója 1.: Részvételiség: kutatási célok és eljárások. In: Kalcsó Gyula, Ludányi Zsófia, Tóth Mariann (szerk.) Pelikon 2023. A nyelv megújuló szerepe az oktatásban. A Peli III. oktatásnyelvészeti konferenciája: absztraktfüzet. Eger: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 90–91.
Márku Anita, Schmidt Ildikó. 2023. Ukrajnából Magyarországra érkező gyermekek iskolai inklúziója 2.: Narratív elemzés. In: Kalcsó Gyula, Ludányi Zsófia, Tóth Mariann (szerk.) Pelikon 2023. A nyelv megújuló szerepe az oktatásban. A Peli III. oktatásnyelvészeti konferenciája: absztraktfüzet. Eger: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 92–93.
Лехнер, Ілона Густавівна, and Аніта Ласлівна Марку. 2023. Slawische Entlehnungen in der Internetkommunikation der Ungarn in Transkarpatien. Scientific Bulletin of Kherson State University Series Germanic Studies and Intercultural Communication 2023, 1: 168–174. https://doi.org/10.32999/ksu2663-3426/2023-1-24.
Karmacsi Zoltán, Márku Anita, Máté Réka. 2022. Előszó. In: Karmacsi Zoltán, Márku Anita, Máté Réka (szerk.) A határ mint konvergáló és divergáló tényező a nyelvben: Tanulmányok a 21. Élőnyelvi Konferenciáról. Törökbálint: Termini Egyesület; II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Hodinka Antal Intézet. 7–11.
Karmacsi, Zoltán, Anita Márku, and Anikó Csurman-Puskás. 2022. The Expedience of the Termini online Hungarian–Hungarian Dictionary in the Process of Teaching Hungarian as a Foreign Language (in Transcarpathia). ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS. PHILOLOGICA 1, 2: 233–255. https://doi.org/10.58423/2786-6726/2022-2-233-255.
Sütő Krisztina, Márku Anita. 2022. Digitális kompetenciák: az információszűrés kérdései és az álhírekhez való viszonyulás a Beregszászi járás internetezői körében. In: Karmacsi Zoltán, Márku Anita, Tóth-Orosz Enikő (szerk.) Mozaikok a magyar nyelvhasználatból. Törökbálint: Termini Egyesület. 121–134.
Márku Anita. 2021. Beszélhetünk-e nyelvi tudatosságról a kárpátaljai kétnyelvű gyermekek nevelésekor?: Karmacsi Zoltán: „Róka у лісі живе”. Stratégiák az etnikailag heterogén családokban nevelkedő gyermekek nyelvi szocializációjában Kárpátalján. II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Nyelvészeti Kutatóközpont - Termini Egyesület, Törökbálint, 2020. 160 oldal. ANYANYELV-PEDAGÓGIA 14, 1: 100–103. https://doi.org/10.21030/anyp.2021.1.8.
Beregszászi, Anikó, Anita Márku, and Anikó Csurman-Puskás. 2020. Викладання угорської мови як (другої) іноземної в загальноосвітніх навчальних закладах Закарпаття [Vykladannja ugors'koi' movy jak (drugoi') inozemnoi' v zagal'noosvitnih navchal'nyh zakladah Zakarpattja]. In: Pater Ivan, Muravskyi Oleh, Romaniuk Mykhailo (szerk.) Угорсько-українське пограниччя: етнополітичні, мовні та релігійні критерії самоідентифікації населення: монографія = The Hungarian-Ukrainian Borderlands: Ethnopolitical, Linguistic, and Religious Criteria of Self-identification of the People: a Monograph. Lviv: Інститут українознавства ім. Крип’якевича НАН України.. 268–276.
Csernicskó, István, Kornélia Hires-László, Zoltán Karmacsi, Anita Márku, Réka Máté, Enikő Tóth-Orosz, and Laihonen Petteri. 2020. Ukrainian language policy gone astray: The Law of Ukraine “On Supporting the Functioning of the Ukrainian Language as the State Language” (analytical overview). Törökbálint: Termini Egyesület. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27049.13929.
Csernicskó, István, Kornélia Hires-László, Zoltán Karmacsi, Anita Márku, Réka Máté, Enikő Tóth-Orosz, and Laihonen Petteri. 2020. Помилковий шлях мовної політики України: Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (аналітичний огляд). Törökbálint: Termini Egyesület.
Márku Anita. 2020. A dialektológiai ismeretek oktatásának hasznosságáról nyelvészszemmel: Parapatics Andrea: A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés. Tények, problémák, javaslatok. Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 209.. ANYANYELV-PEDAGÓGIA 13, 3: 76–79. https://doi.org/10.21030/anyp.2020.3.7.
Márku Anita. 2019. Kárpátaljai magyarul a virtuális térben. ACTA BEREGSASIENSIS: A KÁRPÁTALJAI MAGYAR TANÁRKÉPZŐ FŐISKOLA ÉVKÖNYVE 2019: 1.
Márku Anita. 2018. Kárpátaljai magyarul a virtuális térben: többnyelvűség és multimodalitás (és a kisebbségi nyelvi közösség megmaradásának esélyei)
Márku Anita. 2018. Nyelvi kreativitás a kárpátaljai magyarok internetes nyelvhasználatában
Márku, Anita. 2018. Kontaktusjelenségek a kárpátaljai magyarok internetes nyelvhasználatában. ACTA HUNGARICA - AZ UNGVÁRI HUNGAROLÓGIAI KÖZPONT FOLYÓIRATA 23: 204–215.
Márku, Anita. 2018. Kontaktusjelenségek a kárpátaljai magyarok internetes nyelvhasználatában. (Явище міжмовного контактування в інтернет комунікації угорців Закарпаття)
Márku, Anita. 2018. Nyelvi tájkép: az internetes mémek kárpátaljai magyar vonatkozásai [Linguistic landscape: internet-memes and the Hungarians in Transcarpathia]. In: Nagy-Kolozsvári Enikő, Kovács Szilvia (szerk.) Multiculturalism and Diversity in the 21st Century: International Academic Conference Berehove, March 27–28, 2018: Book of Abstracts. Uzhgorod: TOV "RIK-U". 229–232.
Márku Anita. 2017. Nyelvi kreativitás és többnyelvűség a kárpátaljai magyarok internetes nyelvhasználatában
Márku Anita. 2017. Nyelvi kreativitás és többnyelvűség a kárpátaljai magyarok internetes nyelvhasználatában. In: Koutny Ilona, Kinga Piotrowiak-Junkiert, Paweł Kornatowski, Németh Szabolcs (szerk.) A hungarológia ma: nyelvészet, kultúra és oktatás. Hungarologia dzisiaj: językoznawstwo, kultura i dydaktyka. Poznan: Wydawnictwo Rys. 161–171.
Bartha Csilla, Márku Anita, Pachné Heltai Borbála. 2016. Többnyelvű nyelvhasználat identitásépítő gyakorlatai digitális diskurzusokban: 19. Élőnyelvi konferencia, Marosvásárhely, 2016. szeptember 6.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes, Heltai Borbála, Márku Anita, Holecz Margit, Huppert Anna, Ökrös Ferenc, Pásztor Diána, Varjasi Szabolcs, Vass Ferenc (szerk.). 2015. Jelnyelvek mint anyanyelvek: A kifejezés, a megismerés és az esély szabadsága nemzetközi tudományos konferencia. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpont.
Márku Anita. 2015. Az internetes nyelvhasználat kutatásának lehetőségei a kárpátaljai magyarok gyakorlóközösségeiben. In: Márku Anita, Hires-László Kornélia (szerk.) Nyelvoktatás, kétnyelvűség, nyelvi tájkép: Tanulmányok a Hodinka Antal Nyelvészeti Kutatóközpont kutatásaiból. Ungvár: Autdor-Shark. 71–89.
Márku, Anita, and Csilla Bartha. 2015. Researching the internet language use as a modern trend in applied linguistics. In: Huszti Ilona, Lechner Ilona (szerk.) Modern trends in foreign language teaching and applied linguistics: (Proceedings of the international conference 'Modern trends in foreign language teaching and applied linguistics in the twenty-first century: Meeting the challenges', 11-12 April, 2014). Beregszász: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola. 156–167.
Márku Anita. 2014. "Po násomu": szolidaritás és kizárás : a kódváltás mint nyelvi játszma. In: Gróf Annamária, N Császi Ildikó, Szoták Szilvia (szerk.) Sokszínű nyelvészet – nyelvi sokszínűség a 21. század elején: Írások Kolláth Anna tiszteletére. Budapest: Tinta Könyvkiadó; Alsóőr: UMIZ, Imre Samu Nyelvi Intézet. 225–235.
Márku Anita. 2014. "Po zákárpátszki" kétnyelvűségi jelenségek (lexikai kölcsönzések) a kárpátaljai magyarok körében. In: Bárány Erzsébet, Csernicskó István (szerk.) Українсько-угорські міжмовні контакти: минуле і сучасність: Матеріали міжнародної наукової конференції. Uzhgorod: Видавництво В. Падяка. 193–211.
Márku Anita. 2013. A kódváltás funkciói a kárpátaljai magyarok beszédszituációiban. In: Szoták Szilvia, Vargha Fruzsina Sára, Benő Attila, Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus (szerk.) Változó nyelv, nyelvváltozatok, területiség: a VII. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus szekcióelőadásai. Kolozsvár: Egyetemi Műhely Kiadó; Bolyai Társaság. 90–107.
Márku, Anita. 2013. Situational choice of codes among the Transcarpathian Hungarians. MINORITIES RESEARCH 14, 14: 83–96.
Márku, Anita. 2012. Die Pragmatischen Gründe und (die kommunikatorische) Funktion des Codewechels und der Sprachwahl unter Sprechern des ungarischen is Transkarpatien. In: Stankovska Petra, Wtorkowska Maria, Pallay Jozef (szerk.) Individualna in kolektivna dvojezicnost. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. 143–154.
Hires-László Kornélia, Karmacsi Zoltán, Márku Anita (szerk.). 2011. Nyelvi mítoszok, ideológiák, nyelvpolitika és nyelvi emberi jogok Közép-Európában elméletben és gyakorlatban : a 16. Élőnyelvi Konferencia előadásai. Budapest: Tinta Könyvkiadó; Beregszász: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Hodinka Antal Intézet.
Márku Anita. 2011. A kódváltás pragmatikai okai, megítélése a kárpátaljai magyarok körében. ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY 11, 1-2: 115–134.
Márku Anita. 2011. Nyelvhasználati sérelemtörténetek a kárpátaljai magyarok körében. In: Hires-László Kornélia, Karmacsi Zoltán, Márku Anita (szerk.) Nyelvi mítoszok, ideológiák, nyelvpolitika és nyelvi emberi jogok Közép-Európában elméletben és gyakorlatban : a 16. Élőnyelvi Konferencia előadásai. Budapest: Tinta Könyvkiadó; Beregszász: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Hodinka Antal Intézet. 350–354.
Márku, Anita. 2011. Die Sprachwahlstrategien der Ungarn in Transkarpathien in zweisprachiger sprachlicher Art. In: Lipcsei Imre, Orosz Ildikó (szerk.) Közös horizont: Válogatás a Szent István Egyetem Pedagógiai Kara és a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tanárainak tanulmányaiból. Ungvár: PoliPrint Kiadó. 85–111.
Márku, Anita. 2011. Слов’янскі лексичні запозичення у мовленні угорців Закарпатської області. In: Полюга Л М (szerk.) Філологічний вісник Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини. Uman: Vizavi. 52–54.
Beregszászi Anikó, Márku Anita, Csernicskó István. 2010. A kódváltás: váltogatás a nyelvek között. In: Csernicskó István (szerk.) Megtart a szó: hasznosítható ismeretek a kárpátaljai magyar nyelvhasználatról. Budapest: MTA Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottság; Beregszász: Hodinka Antal Intézet. 98–103.
Csernicskó István, Hires-László Kornélia, Karmacsi Zoltán, Márku Anita, Molnár Anita, Molnár D István. 2010. Ki, kivel, hol és miért? – A nyelvek használata a kárpátaljai magyar közösségben. Gyorsjelentés.
Csernicskó István, Hires-László Kornélia, Karmacsi Zoltán, Márku Anita, Molnár Anita, Molnár D István. 2010. Ki, kivel, hol és miért?: A nyelvek használata a kárpátaljai magyar közösségben
Márku Anita. 2010. „Mindig legyen érvényes történeted!” A kárpátaljai magyarok kódváltási stratégiái pragmatikai nézőpontból. In: Kozmács István, Vančo Ildikó (szerk.) Közös jövőnk a nyelv II. : Nyelvtudomány és pedagógia: A nyitrai magyar pedagógusképzés 50 éves évfordulója tiszteletére tartott nemzetközi konferencia előadásai. Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem. 35–47.
Karmacsi Zoltán, Márku Anita (szerk.). 2009. Nyelv, identitás és anyanyelvi nevelés a XX. században
Márku Anita. 2009. „Po zákárpátszki” Interferenciajelenségek a kárpátaljai magyar közösségben.. In: Balázs Géza, Grétsy László (szerk.) Az anyanyelv az életemben : egy pályázat legjobb darabjai: válogatás az Oktatási és Kulturális Minisztérium anyanyelvi pályázataiból. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 144–155.
Márku Anita. 2009. A kódváltáshoz kapcsolódó attitűdök és nyelvi mítoszok a kárpátaljai magyarság körében. In: Borbély A, Vanconé Kremmer I, Hattyár H (szerk.) Nyelvideológiák, attitűdök és sztereotípiák: 15. Élőnyelvi konferencia tanulmánykötete. Budapest: Fórum Kisebbségkutató Intézet, Gramma Nyelvi Iroda; Dunaszerdahely: MTA Nyelvtudományi Intézet; Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-Európai Tanulmányok Kara. 373–382.
Márku Anita. 2009. Nyelvválasztási stratégiák a kétnyelvű kárpátaljai fiatalok körében. ACTA BEREGSASIENSIS: A KÁRPÁTALJAI MAGYAR TANÁRKÉPZŐ FŐISKOLA ÉVKÖNYVE 8, 2: 145–163.
Márku Anita. 2007. Kódválasztási és kódváltási kommunikációs stratégiák a kárpátaljai magyarok körében
Márku Anita. 2006. A kárpátaljai magyar oktatás helyzete (1989-1999). Elemzés a magyar nyelvű iskolarendszerről.: (Orosz Ildikó: A magyar nyelvű oktatás helyzete Kárpátalján az ukrán államiság kialakulásának első évtizedében (1989-1999) Ungvár: PoliPrint, 2005.). KÁRPÁTALJA 6, 5: 6.
Márku Anita. 2006. Társadalomtudományi tanulmányok Kárpátaljáról: [Kárpátalja. Társadalomtudományi tanulmányok. Szerk.: Beregszászi Anikó és Papp Richárd. MTA Etnikai-Nemzeti Kisebbségkutató Intézet – II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Budapest – Beregszász, 2005]. EGYÜTT: A MAGYAR ÍRÓSZÖVETSÉG KÁRPÁTALJAI ÍRÓCSOPORTJÁNAK FOLYÓIRATA 8, 1: 73–74.
Beregszászi Anikó, Csernicskó István, Hires Kornélia, Márku Anita. 2003. A kétnyelvűség mint a nyelvcsere egyik állomása, avagy: van-e jövője a magyar nyelvnek Kárpátalján?. In: Csernicskó István (szerk.) A mi szavunk járása: Bevezetés a kárpátaljai magyar nyelvhasználatba. Beregszász: Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola. 226–250.
Beregszászi Anikó, Csernicskó István, Híres Kornélia, Márku Anita. 2003. Attitűdök és sztereotípiák: milyennek látjuk magunkat és az ukránokat?. In: Csernicskó István (szerk.) A mi szavunk járása: Bevezetés a kárpátaljai magyar nyelvhasználatba. Beregszász: Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola. 233–241.
Csernicskó István, Karmacsi Zoltán, Beregszászi Anikó, Márku Anita. 2003. A magyar nyelv használatának lehetőségei Beregszászban de jure és de facto: esettanulmány. In: Csernicskó István (szerk.) A mi szavunk járása: Bevezetés a kárpátaljai magyar nyelvhasználatba. Beregszász: Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola. 87–119.
Márku Anita. 2003. A kommunikációs szempontok érvényesülése a kárpátaljai magyar anyanyelvi nevelésben alsó tagozaton
Márku, Anita. 2003. Різні типи лексичних запозичень у варіантах угорської мови Закарпатської області. In: Shkil M. I. (szerk.) Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції 27-28 березня 2003 р. Том 3. Kiev: Evropejskij universitet. 125–127.
Márku, Anita. 2002. Угорсько-українські міжмовні контакти на Закарпатті з точки зору соціальної лінгвістики. In: Shkil M. I. (szerk.) Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції 22-23 квітня 2002 р. Том 1. Kiev: Evropejskij universitet. 134–136.
Csernicskó István, Márku Anita. 2000. A kárpátaljai magyar középiskolások és az -e kérdőszócska. KÖZOKTATÁS: A KÁRPÁTALJAI MAGYAR PEDAGÓGUSSZÖVETSÉG LAPJA 7, 2: 20–21.
Márku Anita•Előadások
Márku Anita
•
Előadások
Márku Anita•Életrajz
Márku Anita
•
Életrajz