Káldi Tamás, Szőllősi Ágnes és Racsmány Mihály közös kutatása megjelent a rangos Child Development nemzetközi folyóiratban

Káldi Tamás, (HUN-REN NYTK), Szőllősi Ágnes (HUN-REN TTK) és Racsmány Mihály (HUN-REN TTK) Multiple Practice Success Scaffolds Long-Term Test-Enhanced Learning in Preschoolers c. tanulmányát a Q1-es Child Development folyóirat közölte. A szerzők a kutatásban azt vizsgálták, hogy vajon a tesztelési hatás már 5-6 éves gyerekeknél is működik-e. A tesztelési hatás olyan tanulási stratégia eredményeképpen figyelhető meg, amely során a megtanulandó anyagot már gyakorlás közben aktívan felidézzük (tulajdonképpen teszteljük a tudásunkat), így az információ hatékonyabban rögzül a hosszú távú emlékezetben. Ez a stratégia hatékonyabb, mint például a hagyományos módszerek, amikor csak ismételten meghallgatjuk vagy elolvassuk az anyagot.
Eredményeik szerint a hatás ebben az életkorban is megfigyelhető, de csak akkor, ha a gyakorlást elegendő kezdeti tanulás előzi meg. Ez pedagógiai szempontból is jelentős felismerés, hiszen megmutatja, hogy a hatékony tanulás két alapfeltétele:
- a kikérdezésen alapuló gyakorlás,
- és az ezt megelőző kellő tudás megszerzése, amely biztosítja a gyakorlás alatti sikeres előhívást.
A Q1-es folyóiratban megjelent tanulmány rámutat arra, hogy a jól megtervezett, felidézésre építő módszerek már óvodás korban is hatékonyan támogatják a szókincs és a tudás fejlesztését.
A szerzők hálásak Vágner Rékának az adatgyűjtés megszervezésében nyújtott segítségért, valamint Szegfű Annának és Molnár Dórának a közös munkáért, a sok közös gondolkodásért és az adatgyűjtésért. Ezen kívül köszönetet mondanak az alábbi hallgatóknak az adatgyűjtés során végezett szorgalmas munkájukért: Czakó-Nagy Alexandra, Ipacs-Szabó Petra, Kakas Dorottya, Lécz-Pokol Johanna Éva, Pirityi Borbála Mária, Pócs Adrienn, Puskás Orsolya, Purczeld Szilvia Ágota, Sólyom Anna Rebeka.
Köszönettel tartoznak továbbá Somorjai Kingának és Somorjai Noéminek a kísérlet ingeranyagának elkészítésében nyújtott segítségükért.